Reliëfdruk Aquagravure
De term Aquagravure komt oorspronkelijk van de schrijver en kunstcriticus Marcel Paquet. Als eerste wordt er een gietvorm van houten platen gemaakt. In deze gietvorm legt de drukker een twee centimeter dikke laag papierpulp. Onder zeer hoge druk wordt deze papierpulp samengeperst waarna de vele liters water wegstromen. De papierpulp neemt de vorm aan van de gietvorm. Op het geperste vel brengt de kunstenaar nu de kleur aan. Dit "origineel" gaat vervolgens weer naar de drukker. De drukker inkt de gietvorm waarbij hij nauwkeurig het ontwerp van de kunstenaar volgt. Er wordt wederom papierpulp in de mal gegoten, maar dit keer wordt er naast reliëf dus ook kleur gedrukt. De Aquagravure wordt te drogen gelegd en wordt elke dag gecontroleerd en zonodig bijgewerkt. Pas als de drukker, uitgever en kunstenaar tevreden zijn worden de prints genummerd en gesigneerd. Een mooie combinatie van artistiek talent en druktechnisch vakmanschap.
Het eindresultaat is van deze tijdrovende techniek is ronduit verbluffend, het geeft de kunstenaar de mogelijkheid een derde dimensie aan zijn kunstwerken toe te voegen namelijk die van diepte. Het is echter het tijdrovende aspect dat verhinderd dat deze techniek veelvuldig wordt toegepast en zijn de oplages zeer beperkt.